Vanliga frågor och svar

Var kan jag köpa Newbodys produkter?

Våra produkter kan man bara handla genom föreningar, lag och skolklasser. Är du intresserad av att stödja en förening, lag eller klass genom att köpa Newbody produkter hjälper vi dig gärna med att komma i kontakt med någon som säljer. Ring oss på 031-709 56 50 eller mejlainfo@newbody.se så hjälper vi dig att hitta en grupp som säljer just nu.

Varför finns inte produkt x i min katalog?

Under en säsong jobbar vi med flera olika katalogversioner för att säkerställa att alla produkter som finns i katalogen också finns på vårt lager. Vi strävar efter att alltid hålla 100% leveranssäkerhet. På varje katalogs framsida finns ett färgnamn som visar vilken katalogversion du har. I de olika versionerna kan sortimentet skilja sig något för att vissa produkter inte ska ta slut. Vi försöker alltid se till att det finns nyheter i varje katalog för att du ska hitta produkter du gillar, men ibland är det så att just den produkten du sökte inte var med. Vi hoppas att du får en ny chans att handla Newbody och att din produkt finns med då istället

Hur fungerar er 1 års garanti?

På Newbody har vi mycket höga kvalitetskrav på våra produkter vilket gör att vi kan erbjuda dig som kund en 1 års garanti. Våra produkter skall ha en livslängd på ett år, förutsatt att rekommenderade skötselråd följs. Tycker du inte att din produkt håller måttet är du välkommen att reklamera den här.

Varför finns inte min storlek/produkt/färg?

Vi arbetar ständigt med att utvärdera och utveckla sortimentet för att säkerställa att det är lättsålt för våra skolklasser och idrottslag. Ett lättsålt sortiment leder till en stor förtjänst. I denna utvärdering tittar vi främst på försäljningsvolymer, men lyssnar naturligtvis också på synpunkter från våra kunder. Det är denna utvärdering som ligger till grund för vilka storlekar, produkter och färger vi ska ha i vårt sortiment.

Hur gör jag för att byta till en annan produkt?

Om du köpt fel storlek, färg eller produkt kan du byta oanvända plagg. Klicka här för att registrera ditt byte. Skicka sedan paketet till oss tillsamman med ärendenumret som du får när du registrerar bytet så skickar vi ett nytt paket till dig.

Hur gör jag för att reklamera en vara?

Vi lämnar 1 års garanti på alla våra produkter, så om ett plagg skulle gå sönder eller vara felaktigt kan du alltid reklamera så skickar vi en ny vara till dig. Obs! Garantin gäller under förutsättning att plagget har hanterats enligt skötselråden som du hittar i plagget (eller på förpackningen när det gäller våra strumpor). Klicka här för att reklamera en vara.

Hur gör jag om jag ångrar mitt köp?

Om du köpt Newbodys produkter och ångrar ditt köp gäller distansavtalslagen. Det betyder att du kan ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du vill utnyttja ångerrätten, så returnerar du paketet till den du köpte det av och du får då pengarna tillbaka.

Anledningen till att skolklassen/idrottföreningen hanterar ditt återköp är att de behåller en del av de 150 kr som du betalat för paketet till sina mål. Eftersom återköpet påverkar gruppens vinst redovisar de det vidare till oss. Läs gärna mer i våra allmänna villkor (punkt 13) om ångerrätt.

Varför kan jag bara tvätta mina underkläder i 40 grader?

För att skona både miljön och dina produkter har vi valt att rekommendera 40 grader istället för 60 grader på några av våra produkter. Med dagens tvättmaskiner och effektiva tvättmedel blir din tvätt lika ren redan vid 40 grader.

Har ni rättvisemärkta produkter?

För oss på Newbody har det hela tiden varit mycket viktigt att garantera att våra produkter produceras under bra arbetsförhållanden då vi länge haft produktion i lågkostnadsländer. Om man syftar till Fairtrade-märkning så har vi inte rättvisemärkta produkter, men däremot har vi en väldigt heltäckande uppförandekod som våra leverantörer får utbildning i och garanterar att följa. Den täcker in både förbud mot barnarbete, arbete under extrema förhållanden, men även andra kvalitetsaspekter gällande produktion och färgning av textilier. För att se till att uppförandekoden efterlevs jobbar vi med långsiktiga och ömsesidiga relationer. Personal från Newbody besöker fabriker frekvent, och vi har även kvalitetskontrollanter som besöker fabrikerna.

Kan ni garantera att ni inte främjar barnarbete?

För oss på Newbody har det hela tiden varit mycket viktigt att garantera att våra produkter produceras under bra arbetsförhållanden då vi länge haft produktion i lågkostnadsländer. Vi arbetar med något som vi kallar NBQ, Newbody Quality. Det är ett arbetsdokument som innehåller bl.a. enuppförandekod som har tydliga regler för vad gäller arbetsförhållanden - däribland barnarbete, som vi inte tillåter. Den täcker även in restriktioner om färgning, kvalitet etc. För att se till att fabrikerna efterlever våra krav så gör vi regelbundet kontroller, både anmälda och oanmälda besök. Hos oss är det viktigt att skapa långsiktiga relationer där alla inblandade ser ömsesidig nytta av samarbetet.