Frågor gällande försäljning

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör försäljningen
Om du undrar över något är du alltid välkommen att höra av dig på 031-709 56 50 så kontaktar vi dig.

Måste vi sälja for en viss summa?

Nej, vi ställer inga krav. Ni tjänar 37 kronor från det första sålda paketet.

Måste vi lägga ut några pengar i förväg?

Nej, fakturan förfaller inte förrän ni har avslutat er försäljning enligt tidplanen. Det gör att ni har gott om tid att göra klart er försäljning och få in pengarna från alla era kunder innan fakturan ska betalas.

Varför finns det olika färgnamn på katalogerna?

Under årets gång finns olika Newbody-kataloger som till viss del innehåller olika sortiment. Vilka produkter som finns med i katalogen när just din grupp säljer, beror på när ni startar försäljningen. Orsaken till att vi har olika kataloger är att vi ska kunna hålla lager och garantera er leverans.

Hur snabbt måste vi skicka in eventuella returer?

Efter slutfakturans förfallodag har ni 20 dagar på er att skicka in eventuella returer.

Hur gör vi om någon vill beställa fler paket efter att vi lagt order?

Det är inte ovanligt att det kommer in fler önskemål på beställningar efter att ni lagt er order. Då kan ni lägga en kompletterande order. Försök att samla ihop alla efterbeställningar till en order för att underlätta arbetet. När du skickar gruppens ordinarie order till Newbody kan du välja om du vill lämna inloggningssidorna öppna för efterbeställningar eller inte. Då kan varje säljare själv fortsätta att lägga in beställningar som du sedan samlar ihop till en kompletterande order.

Om ni säljer fler än 350 paket i er ordinarie försäljning får ni fri frakt på en kompletterande efterbeställning inom 30 dagar (från det att ni skickat er ordinarie order). Tänk på att samla ihop efterbeställningarna till en order.

Hur och när levereras varorna?

Alla varor skickas med DHL eller Postnord. Beroende på hur många paket ni sålt finns olika fraktalternativ. Varorna kan antingen blir hemkörda till din dörr eller så kan ni hämta dem hos ditt närmaste DHL-/eller Postnord-ombud. När du lägger order ser du vilka fraktalternativ som är möjliga. Varorna är klara för leverans från oss inom 1–4 arbetsdagar. Du får ett leveransbesked via e-post när varorna skickas från Newbody.

Vilka fraktvillkor gäller?

Kataloger och beställningslistor levereras fraktfritt. När ni sålt och beställer 350 paket* eller fler levereras dessa fraktfritt. För order under 350 paket tillkommer frakt enligt tabellen nedan.

OBS! Fraktkostnaderna nedan gäller per frakttillfälle. Priserna nedan är för en slutorder för en försäljningsgrupp (lag/klass/förening) och gäller inte för en slutkundsorder (när en kund lägger order och betalar online genom direktköp).

Antal paket och kostnad
1-6 paket 45 kr
7–11 paket 50 kr
12-22 paket 70 kr
23-31 paket 80 kr
32-40 paket 195 kr
41-60 paket 225 kr
61-90 paket 285 kr
91-150 paket 350 kr
151–349 paket 450 kr
350 eller fler = fraktfritt

* I genomsnitt säljer en grupp 378 paket, vilket innebär en vinst på 13 986 kr.

För direktköp på webben är fraktkostnaden 99 kronor för försändelser upp till 20 paket. Vid en försändelse på 21 paket och fler gäller gällande frakttabell. När du beställer dina varor ser du vad fraktkostnaden blir till valt ombud i kassan - innan du betalar.

Var är bästa stället att sälja på?

Många som sålt Newbodys produkter säger att de nästan ”säljer sig själva”.

Fundera över vilka kanaler du kan använda för att hitta kunder. Många säljer på arbetsplatser och till släkt, grannar och vänner. Det enklaste sättet att sälja många paket är att dela din shop på Facebook, via Messenger eller mail. Inne i er shop hittar ni dessa säljverktyg under fliken "Hitta Kunder".

De familjer som lyckats sälja extra många paket har ofta tagit hjälp av någon eller några de känner. Du kan till exempel låta vänner ta med sig katalogen till sina arbetsplatser för att nå ut till ännu fler. Be även släkt och vänner att dela er shop på deras arbetsplatser eller på sin Facebook.

Vilka försäljningsargument kan vi använda?

Bra försäljningsargument är viktigt att ha med sig när man skall presentera produkterna, framförallt till en ny kund som kanske inte känner till Newbody sedan tidigare. Här ser du några av de starkaste argumenten som du kan använda dig av:

  • De stödjer din klass, ditt lag eller din förening. Berätta gärna om ert mål, t.ex. en skolresa, en cup eller ett träningsläger
  • Produkterna har hög kvalitet
  • Hög kvalitet – Newbody lämnar 1 års garanti
  • Populära och prisvärda produkter
  • Snygg förpackning – utmärkta som present
  • Direktleverans – kunden slipper köa i butik

Frågor gällande produkt

Hur fungerar er 1 års garanti?

På Newbody har vi mycket höga kvalitetskrav på våra produkter vilket gör att vi kan erbjuda alla kunder 1 års garanti. Våra produkter skall ha en livslängd på minst ett år, förutsatt att rekommenderade skötselråd följs. Om en kund vill reklamera en produkt kan han/hon göra det här.

Varför finns inte produkt x i min katalog?

Under en säsong jobbar vi med flera olika katalogversioner för att säkerställa att alla produkter som finns i katalogen också finns på vårt lager. Vi strävar efter att alltid hålla 100% leveranssäkerhet. På varje katalogs framsida finns ett färgnamn som indikerar vilken katalogversion du har. I de olika versionerna kan sortimentet skilja sig något för att vissa produkter inte ska ta slut. Saknar du någon produkt, hoppas vi att du får en ny chans att handla Newbody och att din produkt finns med då istället.

Varför finns det olika färgnamn på katalogerna?

Varför finns det olika färgnamn på katalogerna?

Under årets gång finns olika Newbody-kataloger som till viss del innehåller olika sortiment. Vilka produkter som finns med i katalogen när just din grupp säljer, beror på när ni startar försäljningen. Läs gärna mer om hur och varför vi har olika sortiment här.

Hur gör vi om en kund vill byta en produkt?

Om kunden har beställt fel eller kanske vill ha en annan storlek kan han/hon själv gå in på vår hemsida och registrera sitt byte här. Kunden skickar sedan produkten till oss tillsammans med ärendenumret han/hon får vid registreringen av bytet. Vi skickar sedan ett nytt paket direkt till kunden.

Hur går vi tillväga om en kund vill reklamera en produkt?

Om en produkt har gått sönder inom garantitiden på 1 år, trots att plagget har använts normalt och hanterats enligt skötselråd, så ersätter vi naturligtvis med en ny vara. Kunden kan själv gå in och registrera sin reklamation här. Vi skickar sedan en ny vara direkt till kunden.

Vad händer om en kund ångrar sitt köp?

Kunden har ångerrätt enligt distansavtalslagen och kan ångra sitt köp inom 14 dagar. Om kunden vill utnyttja ångerrätten ska den returnera paketet till dig som sålt och få pengarna tillbaka. Ett ångrat köp påverkar alltså er försäljning. I våra allmänna villkor under paragraf 13 kan du läsa mer om ångerrätt.